مطالب مهم درس سوانح حمل و نقل
1-آرام سازي ترافيك يا Traffic Calming
عبارت است از به كارگيري عوارض فيزيكي در معابر براي كاهش تاثير بد وسايل نقليه و افزايش ايمني، آگاه نمودن راننده و بهبود شرايط ترافيك
2-روشهای کلی آرام سازي ترافيك
تغييرات عمودي
تغييرات افقي
منحرف کردن مسير
کم کردن عرض معبر
انسداد مسير
افزايش ارتفاع تقاطع
3- ايجاد جزيره مياني برجسته Raised median island چه مزيتي نسبت به بقيه روشها دارد؟
اگر عابري بخواهد از مسير عبور كند مي تواند به لحاظ امن بودن روي همان نقطه يا جزيره مياني مستقر شود.
4-مواد خطرناك چند طبقه هستند نام ببريد:
نه طبقه
طبقه يك: اين طبقه به سه دسته تقسيم بندي ميشود:
1-1 مواد و محصولات منفجره
1-2 محصولات و كالاهايي كه با مواد منفجره انباشته گرديدهاند.
1-3 محصولات و كالاهايي كه ايجاد آتش سوزي و احتراق مينمايند
طبقه دو: اين طبقه مشتمل است بر گازهاي تحت فشار مايع نشده و گازهاي نامحلول تحت فشار.
طبقه سه: اين طبقه مشتمل است بر مايعات قابل اشتعال
طبقه چهار: اين طبقه به سه دسته تقسيم بندي ميشود:
4-1 جامدات قابل اشتعال.
4-2 موادي كه داراي قابليت آتش سوزي و آتش افروزي خود به خود ميباشند.
4-3 موادي كه بر اثر تماس با آب يا مجاور با رطوبت، گازهاي قابل اشتعال توليد ميكنند.
طبقه پنج: اين طبقه به دو دسته تقسيم بندي ميشود:
5-1 موادي كه باعث ايجاد زنگ زدگي ميشوند.
5-2 پراكسيدهاي آلي
طبقه ششم : بـه دو دستـــه تقسیم می شود :
6-1 محصولات سمي
6-2 مواد و محصولات متعفن كه باعث ايجاد و نشر بيماريهاي عفوني ميگردند.
طبقه هفت: مواد راديواكتيو
طبقه هشت: مواد خورنده و اسيدها
طبقه نه: مواد و محصولات خطرناك متفرقه
5-وظيفه راننده در مواردي كه تصميم به توقف خودروي حامل مواد خطرناك است چيست:
ماده 8- وسيله نقليه حامل مواد خطرناك صرف نظر از وزن و حجم محموله فقط در ساعات روز مجاز به تردد در جادههاي كشور خواهد بود و بايد قبلاز پايان روز در پاركينگ مناسب توقف و تا آغاز روز بعد از حركت خودداري كند. در صورت لزوم سازمان حمل و نقل و پايانههاي كشور نقشه مسيري راكه وسيله نقليه حامل مواد خطرناك براي رسيدن به مقصد بايد طي كند و توقفهاي غير اضطراري بين راه در آن پيش بيني شده است را در اختيارمتصديان حمل و نقل قرار خواهد داد و راننده مكلف است وسيله نقليه را در مسير تعيين شده هدايت كند. در نقشه مورد بحث سعي خواهد شد كهوسيله نقليه حتي المقدور از نقاط كم جمعيت و احياناً جادهاي كمربندي شهرها عبور داده شود و توقفهاي بين راه دور از وسايل نقليه ديگر و محلهايامن و خلوت انجام گيرد.
ماده 9- پارك و توقف وسايل نقليه حامل مواد و محصولات خطرناك در طول جادهها فقط تحت شرايط زير امكانپذير است.
الف - نصب گوه به تعداد حداقل 2 عدد و متناسب با تعداد چرخهاي وسايل نقليه حامل مواد و محصولات خطرناك در حين توقف الزامي است.
ب - موتور وسيله حامل مواد و محصولات خطرناك بايد در حين توقف خاموش باشد.
ج - وسايل نقليه حامل مواد و محصولات خطرناك نبايد به هيچ عنوان نشت يا سرريز داشته باشند.
چ - وسايل نقليه حامل مواد و محصولات خطرناك بايد در نقاط با شيب كم توقف كنند و از پارك و توقف وسيله نقليه در سربالايي يا سرازيريهايي كهتوسط وزارت راه و ترابري با علايم مشخص شدهاند، خودداري نمايد.
ح - در مواقعي كه راننده وسيله نقليه حامل مواد خطرناك اضطراراً مجبور به توقف شود بايد وسيله نقليه را حتي المقدور منتهي اليه سمت راست جادهدر محوطه باز دور از پلها و تونلها و تأسيسات رفاهي بين راه متوقف نمايد.
خ - در توقفهاي بين راه و توقفهاي اضطراري بايد راننده يا كمك راننده در وسيله نقليه يا اطراف آن باقي مانده و از آن مراقبت نمايد. علاوه بر اينضرورت در مواضع 10 متري ابتدا و انتهاي وسيله نقليه متوقف شده چراغهاي 24 ولتي زرد رنگ الكتريكي نصب شود كه تأمين نيروي آنها مستقل ازوسيله نقليه صورت ميگيرد.
ماده 18- چنانچه وسيله نقليه حامل مواد خطرناك به دليل نقص فني ناچار به توقف طولاني (براساس نظر سازمان حمل و نقل و پايانههاي كشور) درمسير گردد، راننده مكلف است متصدي حمل و نقل را از موضوع مطلع نمايد و متصدي حمل و نقل نيز مكلف است متصدي حمل و نقل نيز مكلفاست به محض اطلاع وسيله نقليه مناسبي را به همراه عوامل لازم براي باراندازي وسيله نقليه معيوب و بارگيري وسيله نقليه اعزامي به محل توقفخودرو اعزام نمايد.
6-حداكثر وزن محموله طبقه دوم چند است؟
ماده 22- حداكثر وزن محموله از طبقه 1 در زير گروه 1-1 نبايد از 1000 كيلوگرم و در زير گروههاي 2-1 و 3-1 نبايد از 3000 كيلوگرم در هر بارگيرتجاوز نمايد.
7-اطلاعاتي كه بايستي بصورت خوانا بر روي بدنه تانكر نصب شود چيست:
ماده 33- اطلاعات زير بايد به صورت خوانا روي بدنه بارگير وسايل نقليه تانكردار كه محمولات خطرناك را حمل نمايند درج گردد.
1- نام شركت يا مؤسسه حمل و نقل
2- ظرفيت تانكر
3- وزن خالي تانكر
4- حداكثر وزن تانكر به همراه محموله
5- تاريخ و مدت اعتبار بازرسي
ماده 34- اطلاعات زير بايد به صورت خوانا بر روي تانك كانتينرهاي حامل مواد خطرناك درج گردد.
1- شماره ثبت تانك كانتينر
2- نام شركت توليد كننده تانك كانتينر
3- شماره سريال اعلام شده توسط شركت توليدكننده تانك كانتينر
4- مقدار عددي فشار محموله بر حسب مگاپاسكال يا بار
5- سال توليد تانك كانتينر
6- ظرفيت تانك كانتينر برحسب ليتر
8-حداقل و حداكثر سن رانندگان حامل مواد خطرناك بر اساس دستورالعمل چيست:
ماده 41- رانندگان وسايل نقليه حامل مواد خطرناك بايد داراي گواهينامه معتبر متناسب با نوع وسيله نقليه تحت راهبري خويش بوده و حداقل مدت 3سال از زمان صدور گواهينامه نيز سپري شده باشد.
تبصره 1- حداقل سن رانندگان كه قصد فعاليت در زمينه حمل و نقل مواد خطرناك را دارند، 26 سال تمام ميباشد.
تبصره 2- حداكثر سن مجاز براي رانندگان وسايل نقليه حامل مواد خطرناك 50 سال تمام ميباشد. اما در صورت عدم بروز تخلفات از جانب راننده بادر نظر گرفتن امتيازبندي تخلفات راننده، متصدي حمل و نقل ميتواند با موافقت سازمان از رانندگان با سن بيش از 50 سال و كمتر از 60 سال استفادهنمايد.
9-وسايلي كه يك راننده در حمل مواد خطرناك بايستي به همراه داشته باشد:
ماده 43- رانندگان وسايل نقليه مكلفند قبل از آغاز عمليات حمل و نقل وسايل و لوازم زير را به همراه داشته باشند و در صورت لزوم از آنها استفادهكنند.
1- جليقه زرد رنگ احتياط مطابق با استاندارد EN471
2- عينك حفاظتي مناسب جهت حفاظت از چشم در مقابل حرارت و خطرات ناشي از واكنشهاي شيميايي مواد خطرناك.
3- ماسك مناسب براي تصفيه بخارها و گازهاي ناشي از محمولات سمي.
4- دستكش لاستيكي مناسب و مقاوم در برابر مواد شيميايي.
5- چكمه لاستيكي مقاوم در برابر مواد شيميايي.
6- تن پوشي سراسري از جنس مواد ضدآب (WATER PROOF) و مقاوم در برابر مواد شيميايي.
7- چراغ قوه دستي
8- بطري حاوي مايع شستشوي چشم.
9- بطري حاوي آب
10-عواقب ناشی از برف و يخبندان را ذكر كنيد:
تصادفات ، تراكم و ازدحام ترافيكی ، کاهش سطح سرويس ، انسداد شبکه معابر، تراكم و ازدحام ترافيكی، اختلال درجريان ترافيك ، اختلال در عمليات امداد ونجات
11-شيوه متداول و رايج براي مقابله با برف و يخبندان چيست:
1- برفروبي با استفاده از ماشين آلات راهسازي (نه راهداری )
2- شن و نمک پاشی به شيوه سنتی
12-اثرات منفی استفاده از شيوه سنتی را ذكر كنيد.
- عدم توزيع يکنواخت و رانده شدن سريع به حاشيه معبر؛
- خطر صدمه به خودروها و عابرين ( پرتاب دانه های شن)
- مسدود شدن زهکشها؛
- خرابی سطح روسازی بعلت پخش غير يکنواخت نمک؛
- تحميل هزينه هاي مضاعف پاکسازي ؛
- آلوده ساختن هوا (گرد و غبار موجود در شن و ماسه).
13-شيوههاي نگهداری زمستانی شبکه معابر به صورت نوين را ذكر كنيد:
1- يخ زدايي (Deicing)
عمليات لازم براي از بين بردن لايه يخ و برف ايجاد شده بر سطح راهها و معابر.
اغلب عمليات يخزدايي زمانی آغاز ميشود كه ارتفاع برف به حدود 25 ميليمتر يا بيشتر برسد و به سطح راه بچسبد
2- پيشگيري از ايجاد لايه يخ (Anti-Icing)
پائين آوردن دماي نقطه انجماد قبل / در آستانه بارش با پاشيدن مواد جلوگيري از يخزدگي سطح راه.
ازاطلاعات وضعيت هوا و سطح راه (دما، رطوبت ...) استفاده ميشود. عمليات Anti-Icing به دو صورت انجام مي گيرد:
1- روش مکانیزه :استفاده از کاميونهای ويژه پخش مواد محلول بر سطح معبر
2- روش هوشمند :
14-انواع وسايل ايمني را نام ببريد: براي ايمني حفاري چه وسايلي را به كار مي برند
علامت موقت ايست
علامت موقت آهسته
تابلو بچپ برانيد
تابلو براست برانيد
تابلو جاده از سمت راست باريك مي شود
تابلو جاده از سمت چپ باريك مي شود
تابلو جاده در دست تعمير
تابلو پايان ناحيه( پايان جاده در دست تعمير)
تابلو اطلاعاتي
لباس كار با قابليت ديد زياد
مخروط ايمني
چراغ كهربايي زرد چشمك زن
حفاظ ترافيكي با شبرنگ و بدون شبرنگ
حفاظ ترافيكي مخصوص محلي كه عابر پياده عبور مي كند.
15-ناحيه ي حفاري را رسم كنيد و محل هاي آن را ذكر كنيد
براي دريافت تصوير زير به صورت مستقيم ، روي اينجا كليلك كنيد


یکی از تصاویر بالا را انتخاب کنید که کیفیت بهتری داشته باشه
اگه بخواهید لینک مستقیم هم گذاشتم که اگه کلیک کنید می تونید عکس را برداشت کنید.
16-تعيين سرعت وسيله ي نقليه از روي خط ترمز با استفاده از فرمول

17-سيستم هاي تشخيص موقعيت قطار را نام ببريد:
ü سيستم هاي تشخيص موقعيت قطار
× سيستم مدار خط
× سيستم محور شمار
× سيستم كنترل دم
× سيستمهاي كنترل ماهوارهاي
ü سيستم هاي علائم الكتريكي
× سيستم كنترل محلي Local Control
× سيستم كنترل از راه دور Remote Control
× سيستم كنترل مركزي Centralized Traffic Control
18-انواع طبقه بندي حوادث در راه آهن را ذكر كنيد: زير مجموعه هاي uic را ذكر كنيد
ü انواع طبقه بندي حوادث در راه آهن
× طبقه بندي حوادث بر اساس نوع حادثه از نظر UIC
× طبقه بندي حوادث بر اساس عامل به وجود آورنده حادثه
× طبقهبندي ديگرحوادث
× طبقه بندي علل و عوامل به وجود آورنده حادثه
× طبقه بندي سمت مسئولين حوادث
ü طبقهبندي حوادث بر اساس نوع حادثه ازنظر UIC
× برخوردها
× خروج از خط
× سوانح در تقاطع هاي همسطح
× سوانحي كه براي فرد اتفاق ميافتند
× ساير حوادث ( آتش سوزی و ...)
-كارشناس ارشد مديريت سوانح دانشگاه تهران